عامل درک کلامی دانش کلامی کودکان و توانایی آنها در استفاده از مهارت های کلامی آنها را در موقعیت های جدید اندازه گیری می کند. نمرات این فاکتور همچنین بازتابی از محیط آموزشی و خانه کودک است. به عبارت دیگر ، اگر کودکی با محیطی غنی از نظر کلامی احاطه شده باشد ، احتمالاً در این عامل بهتر عمل خواهد کرد.
عامل بینایی-فضایی برای اندازه گیری شکل گیری مفهوم غیرکلامی ، درک و سازماندهی بینایی ، پردازش همزمان ، هماهنگی بینایی-حرکتی ، یادگیری و توانایی جدا کردن شکل و زمین در محرک های بینایی طراحی شده است.
عامل استدلال سیال توانایی تشخیص روابط مفهومی زیربنایی را در بین اشیا visual بصری ، و استفاده از استدلال برای شناسایی و بکار بردن قوانین اندازه گیری می کند.
سرعت پردازش ، سرعتی است که کودکان می توانند بدون ایجاد اشتباه ، اطلاعات بصری ساده مانند طرح های انتزاعی یا اعداد را پردازش کنند. اگرچه این معیار توانایی تفکر یا تعقل کودک نیست ، اما دشواری در پردازش اطلاعات ساده (به عنوان مثال ، کپی کردن نمادها یا نامه ها یا اسکن سریع صفحه کار برای اشتباهات) باعث می شود کودک برای درک و پردازش مطالب جدید وقت و انرژی ذهنی کمتری داشته باشد .
حافظه فعال نشانه توانایی کودک در نگهداری اطلاعات در حافظه است تا بتواند آن را دستکاری کند یا محاسبات را با آن انجام دهد. این شامل توانایی انجام محاسبات ذهنی است و می تواند تحت تأثیر توجه ضعیف قرار گیرد.
مقیاس هوش بزرگسالان Wechsler - نسخه چهارم (WAIS-IV)

WAIS-IV متداولترین تست هوش برای افراد 16 تا 75 سال است و ممکن است آزمون هوشی باشد که اگر کودک شما نوجوان بالای 15 سال باشد ، آزمایش های فرعی WAIS-IV معمولاً است. نسخه های "بزرگسال" آزمون های فرعی روی WISC-IV و V.

مقیاس ابتدایی و مقدماتی هوش وکسلر - چاپ چهارم (WPPSI-IV)

این آزمون یکی از پرکاربردترین آزمون های توانایی شناختی برای کودکان خردسال 2 تا 7 سال است. این شامل آزمونهای فرعی است که ماهیت آنها مشابه با WISC-IV و V است. در اصل ، می توان آن را یک گسترش رو به پایین WISC-V دانست.

مقیاس های اطلاعاتی استنفورد-بینه - چاپ پنجم

استنفورد-بینه را می توان با افراد 2 تا 85 سال به بالا استفاده کرد.تست هوش کودکان  این شامل یک باتری آزمون فرعی است که از نظر محتوای بسیاری از آنها مشابه آنچه در مقیاس وکسلر است ، می باشد. این آزمون پنج حوزه محتوایی را اندازه گیری می کند: استدلال سیالات ، دانش ، استدلال کمی ، پردازش بصری - فضایی و حافظه فعال. همچنین نمره کامپوزیت عمومی به عنوان سنجشی از هوش کلی بدست می آید.

مقیاس های توانایی افتراقی - چاپ دوم (DAS-II)

DAS آزمون توانایی شناختی است که می تواند در کودکان 2 تا 17 سال استفاده شود. برای سنجش توانایی خاص در طیف وسیعی از حوزه های شناختی ، مانند توانایی استدلال استقرایی ، توانایی کلامی و توانایی مکانی ابداع شده است. این در تعدادی از زمینه ها شبیه مقیاس های وکسلر است (به عنوان مثال شامل زیرمجموعه های بی شماری است) و نمره توانایی مفهومی عمومی (GCA) را به دست می آورد که مشابه با ضریب هوشی مقیاس کامل WISC است.

خلاصه

همانطور که می بینید ، در واقع چندین معیار اندازه گیری خوبی برای توانایی شناختی وجود دارد و هر یک دارای نقاط مثبت و منفی است. با این حال ، آزمونها شباهتهای بیشتری نسبت به تفاوتها دارند و اکثر کودکان در آزمونها نمرات مشابهی کسب می کنند. هر کسی کودک شما را معاینه می کند ، باید در مورد آزمایش های صحیح برای او فکر کند ، همانطور که پزشک داروی صحیح را برای درمان برخی علائم انتخاب می کند. اگرچه به خاطر داشته باشید که نمره در آزمون ضریب هوشی همین است - نمره. این اندازه گیری توانایی بالقوه کسی نیست و همچنین ویژگی هایی مانند پشتکار ، خلاقیت ، هوش هیجانی و مهارت های دیگر را که در نهایت برای موفقیت آینده فرد مهم هستند ، اندازه گیری نمی کند.